سال جدید تحصیلی

-دو هفته است که کلاس هایمان شروع شده است.

-سرم خیلی شلوغه.

-توی دوره مستر ما ۲۱ نفر پسر هستیم و یک نفر دختر.اسمش آبیولا است و اهل نیجریه.لیسانس مخابرات داره.شوهرش در دپارتمان معدن دانشجوی پی-اچ-دی است.بسیار کم حرف و خجالتی.امسال که اومدم سر کلاس ها فهمیدم که هفت ماه حامله است.بهش اطمینان دادم که اگه پروژه ای چیزی خواست به من بگه که کمکش کنم.

-دو تا درس دارم یکی مهندسی نرم افزار است که خب در دوره کارشناسی هم آن را داشته ام ولی خب اینجا زبان اسناد باید به انگلیسی باشد و احساس می کنم کار گروهی در آن خیلی جدی تر گرفته می شود.برای گروه بندی هم جلسه اول استاد درس یک برنامه جاوای تولید اعداد تصادفی را اجرا کرد و قبلش به هر نفر یک شماره نسبت داده بود.خلاصه اعضای گروه ها تصادفی انتخاب شدن.من با یک پسر سوئدی و یک دانشجوی مهمان از سنگاپور و یک از همکلاسی های خودم که اهل بنگلادشه هم گروه شدیم.هر جمعه ساعت ۵ باید یکی از اسناد را تحویل بدیم.تا حالا ۲ تا را تحویل داده ایم و یک کویز از ۳ تا کویئز درس را گذرانده ایم.

درس دیگرم که البته هنوز خیلی دقیق ابعادش مشخص نیست درس پرژه رشته مان هست که قراره در کل پاییز ادامه پیدا کنه.پروژه قسمتی از پروژه sense smart city هست که قراره یک شهر کاملا هوشمند با تمام مولفه های دنیای جدید به صورت عملی در آن اجرا بشه.شهر مورد نظر هم Skellefteå است که با خودرو حدود یک ساعت و نیمی جنوب شهر ما قرار داره.عنوان پروژه ما هست Temperature measurement on high power cables.حدود ۳۰ تا دانشجو هستیم.قراره که به کمک سنسورهای Mulle که در دانشگاه خودمون طراحی شدن درجه حرارت کابل های فشار قوی را نظارت کنیم و بعد این داده ها به کمک یک gateway از طریق اینترنت بره به یک سرور.البته کاربران می تونن با گوشی های همراه هم از طریق شبکه نسل سوم و یا چهارم این اطلاعات را بتونن به سرور اضافه کنند.بعد در آن سمت هم قرار است احتمالا یک برنامه تحت وب برای گوشی های موبایل با HTML5 ساخته بشه.البته هنوز ابعاد پروژه دقیق مشخص نیست.قراره دوشنبه آینده گروه بندی بشیم.

-کار گروهی در دانشگاه های ایران خیلی جدی گرفته نمیشه و یا مثلا یک سری محدویت های بیخودی براش ایجاد می کنن.اینجا در همه ساختمان های دانشگاه اتاقهایی برای کار گروهی وجود داره که از طریق حساب کاربری دانشجویی و یک سامانه تحت وب برای یک ساعتی رزرو می کنی.یک تخته وایت برد در هر کدام از اتاق ها هست.اینترنت بی سیم پر سرعت هم که همه جای محوطه دانشگاه وجود داره.البته به نظر من خود کامپیوتر هایی که در این اتاق ها هست اصلا به درد نمی خورن چون اکثرا Thin Client هستن و خیلی کند و فقط برای همون مرور وب مناسب هستند که البته تقریبا ۹۰ درصد کارها با همون راه می افته ولی خیلی کند هستن.در دانشگاه اصفهان که نمی تونستی کارگروهی را در یک چنین فضایی به راحتی انجام دهی.مثلا باید می رفتی توی یک کلاسی که در آن لحظه در آنجا درسی برگزار نمی شد یا یک میزی در راهروها و راه پله ها که خیلی هم شلوغ هستن باید پیدا می کردی و در کمال تاسف گروه هایی که دختر و پسر با هم هم گروه باشن یا تحمل نمی شد یا برای پیدا کردن جای کار گروهی مشکلات بیشتری داشتن.

-برای کار گروهی Google Docs فوق العاده است!

-هوا داره سرد میشه و روزها هر روز کوتاه تر میشن.

-جدیدا خیلی تلاش دارم توی وبلاگ مطلب بگذارم ولی نمی دونم چرا یا کاهلی می کنم یا اصلا بیخیال میشم.

یک دیدگاه برای ”سال جدید تحصیلی

  1. من نظر داده بودم، مثه اینکه نرسیده یا رفته داخل هرزنامه ها!
    گفته بودم چقدر جالبه از همه جا آدمای مختلف هست توی دانشگاهتون!
    اینجا کار گروهی به کشمکش می رسه آخرش! 😀
    حالا نمی دونم اونجا هم ایرانی ها همین طورن یا تغییر ماهیت میدن!

  2. ممنون از نظرت.
    اتفاقا اینجا هم به کشمکش می کشه! یعنی هر گروهی بوده توی بچه های کلاس ما آخرش یا این زیرآب اونو زده یا دعواشون شده یا کپی کردن از دست این و اون….الان تقریبا توی ۲۲ نفر ما همه با هم مشکل دارن…من هم غیر از ۴ تا از بچه ها دلم نمی خواد با هیچ کدومشون هم گروه بشم.
    شاید خصوصیات کشورهای جهان سوم اینجوریه.نمی دونم! ولی ترم اول که با ۳ تا پسر سوئدی بودم خیلی گروه خوبی داشتیم.

  3. سلام گونیا جان:
    «بهش اطمینان دادم که اگه پروژه ای چیزی خواست به من بگه که کمکش کنم.»
    منظورت دفیقا از عبارت بالا چی بود؟

    • ممنون از نظرتون.
      منظورم واضح نبود؟!
      این همکلاسی خجالتی ما که الان کلی هم بابت حاملگی اضافه وزن پیدا کرده خیلی نمی تونه بیاد سر کلاس ها. من هم بهش گفتم که اگه توی حل تمرینات و یا تحویل پروژه های درسی مشکلی داشت و نمی رسید انجامشون بده به من بگه که توی انجامش و حلشون بهش کمک کنم.

اگه دوست داشتی یه چیزی این پایین بنویس!

